این روزها تولید محتوا در فضای مجازی غوغا میکند و از سویی دیگر محدودیت در وقت و حوصلة مخاطبان باعث ایجاد رقابتی تنگاتنگ میان سازندگان محتوا، در ربودن گوی توجه مخاطب شدهاست. این شرایط عرصه را برای چیرگی علم بر شبه علمهایی که نو به نو توسط افرادی غیرمتخصص و غیرکاربلد تولید میشود، تنگ و تنگتر میکند. در این آشفتهبازار شلوغ، جایگاه علم و فلسفة علم کجاست؟ مروجان علم با چه ظرافتهایی تولید محتوا میکنند تا بتوانند نگرشی علمی را به جامعه تزریق کنند؟ این محتوای علمی ترویجی قرار است چه منافعی را برای مخاطبانش به ارمغان آورد؟ سوالاتی از این دست بهانهای شدند تا مصاحبهای با جناب آقای محمدرضا (پژمان) نوروزی، طراح موزه و مرکز علم، داشته باشیم. او که اکنون گاهی با عنوان مروج علم هم شناخته میشود، از کودکی کتاب خوانده و نجوم را در دوران دانشآموزی در رصدخانة زعفرانیه آموخته است. وی دانشآموختة میکروبیولوژی است و پس از اتمام تحصیل و چند سالی فعالیت حرفهای و تخصصی به عنوان میکروبیولوژیست، این حوزه را رها کرد و اکنون با داشتن دکتری پژوهشی آموزش-طراحی فضاهای آموزشی، مشغول به کار طراحی موزه و مرکز علم است؛ کاری که او را به علاقة قدیمیاش، معماری، نزدیک میکند. در این مصاحبه پژمان نوروزی از ریزهکاریهای ترویج علم و همچنین دغدغهها و چالشهایش در مقام یک مروج علم برایمان سخن میگوید.